رودان بازاریاب

بازاریابی مرکبات

رودان بازاریاب

بازاریابی مرکبات

بایگانی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با لیمو و انواع آن

لیمو

لیمو با نام علمی (Citrus × limon)، میوه درخت لیمو و از مرکبات است. لیموها را بیشتر به علت آب آنها پرورش می‌دهند. لیموها حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک هستند که موجب طعم ترش آنها می‌گردد.

بر اساس برخی روایت‌ها محل پیدایش اولیه لیمو را در منطقه‌ای با نام آسام در شمال هند می‌دانند، اما هنوز این احتمال تایید نشده است. بررسی ژنتیکی لیمو نشان می‌دهد که این میوه می‌توانید ترکیبی از پرتقال، نارنج و بالنگ باشد. گمانه زنی‌ها درباره محل ابتدایی کشت لیمو بسیار است اما در قرن اول میلادی کاشت لیمو در جنوب ایتالیا به صورت محدودی صورت می‌گرفته و پس از آن توسط مسلمانان به خاورمیانه و بخصوص ایران و عراق راه یافته است. اولین بار در قرن ۱۰ میلادی در یک کتاب دایره المعارف عربی به لیمو اشاره شده است. با این حال کلمه لیمو ریشه کاملا خاورمیانه‌ای دارد و از زبان عربی یا فارسی به سایر زبان‌ها راه یافته است. همچنین اولین بار در قرن ۱۵ میلادی کشت انبوه لیمو در ایتالیا منطقه جنوا رواج یافت و با ورود مهاجران اروپایی به آمریکا در قرن ۱۹ میلادی کشت انبوه این میوه در کالیفرنیا شروع شد.

لیمو‌ها بر اساس منطقه کشت آن‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند. بطور مثال لیموترش درخچه‌ای است که بلندی آن به چهارمتر می‌رسد و کشت آن فقط در مناطق گرمسیر امکان دارد (آب و هوا مدیترانه‌ای). شاخه‌هایش بلند و برگهایش پهن و سبز مات و بیضوی است. دمبرگ‌ها واضح و اندکی بالدارند. گلهایش از درون سفید و از بیرون ارغوانی است. به‌غایت معطرند. گل آوری آن عملاً مداوم است (لیموترش تنها درختی است که تقریباً همیشه میوه و گل و برگ دارد). میوه‌اش سته بیضوی شکلی است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان آبدارتر می‌باشد.

لیموی ایرانی یا پرشین لایم، کی لایم، لیموی مونوچلو، سانتا ترسا، لیمو کویری، پولیمو، لیمو عمانی و لیمو شیرین برخی از انواع لیموها می‌باشند. برای مشاهده خانواده لیمو و مرکبات بهتر است لیست خانواده مرکبات را مطالعه فرمائید.

لیمو به جز مصارف خانگی و آشپزی در صنایع زیبایی و عطرسازی و صنایع غذایی بسیار استفاده می‌شود. همچنین استفاده لیمو از قدیم برای مصارف دارویی بسیار توصیه شده است.

  • ۹۷/۰۹/۱۲
  • ابوطالب حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی