ارتباط دپارتمان بازاریابی با سایر دپارتمان های سازمان
بسیاری از دپارتمان های بازاریابی، چه از سر انتخاب و چه به دلیل طراحی، از سایر کار ویژه ها مانند فروش و خدمات مشتریان جدا هستند. این جدایی دپارتمان ها باعث قطع ارتباط دپارتمان ها و عدم تحقق هدف نهایی شرکت برای جذب مشتریان تازه، و عملکردی که بازاریابی در واقعیت برای تحقق آن صورت می گیرد، می شود. برای مثال، شما ایمیلی مبنی بر بازدید از یک سایت B2B دریافت می کنید که اتفاقا به دنبال خرید آن بوده اید، پس بر حسب نیاز سایت مذکور را بررسی می کنید و ایمیلی با هدف برقراری ارتباط با فروشنده می فرستید، سپس صبر می کنید و صبر می کنید. وقتی جوابی دریافت نکردید، یعنی هزینه ی شرکت برای ایجاد کمپین هدفمندش هدر رفته است. این اتفاق بسیار متداول است، و شاخصی است که نشان می دهد تلاش های بازاریابی شما تا چه حد وابسته به هم هستند، و در مدل های بازاریابی کارهای بیشتری علاوه بر ساختن تبلیغات، وجود دارد. بنابراین به منظور کسب نتیجه بهتر در فعالیت های بازاریابی لازم است دپارتمان های مربوط مانند، فروش، بازاریابی، تبلیغات، تحقیق و توسعه و … به صورت یکپارچه عمل کنند و از طریق برگزاری جلسه همواره با هم در تعامل باشند و مسائل مهم را در کنار هم پیش ببرند.
تمام شاخص ها و المان های بازاریابی باید در عین وابستگی، مستقلا با هم کار کنند. برای درک بهتر آن به ساخت خانه ی رویاهایتان فکر کنید : شما به زمین مناسب، معمار، پیمانکار اصلی، برق کار، لوله کش و نقاش نیاز دارید. تمام این افراد علاوه بر آنکه وظایف خود را به درستی و مستقل از سایرین انجام می دهند، باید توانایی آن را داشته باشند تا با همکاری هم خانه ای عالی و بی نقص بسازند. اگر ارتباط عمومی را به عنوان پیمانکار اصلی، تحقیق بازار را به عنوان برق کار و تبلیغات را به عنوان نقاش تصور کرده اید، متوجه ضرورت همکاری آنها با یکدیگر، با وجود استقلال در انجام وظایف شان، خواهید شد.
- ۹۷/۰۸/۲۲